onsdag 11 juli 2012

Ny teknik

Måste säga att ju äldre jag blir, desto mer konservativ blir jag också. Detta yttrar sig inte politiskt eller så, utan mest - eller bara - när det kommer till teknik.
När jag var yngre, i början av tonåren, tyckte jag att ny teknik var spännande. Inte avancerad teknik, utan sådant som gick att läsa om i reklambladen från Onoff och Elgiganten. Framför allt gillade jag att följa med i utvecklingen av mobiltelefoner. Minns nu att detta var precis i övergången till polyfona ringsignaler och färgskärm! 
Nu tycker jag att ny vardagsteknik tillhör en livsstil som jag inte vill ha, i alla fall inte just nu, kanske ändrar jag mig senare. Det känns helt enkelt inte så viktigt att vara tillgänglig precis hela tiden, eller för den delen ha tillgång till allt hela tiden. 
Samtidigt! När man har tillgång till något nytt och bekvämt är det ju väldigt lockande att också använda det. Upptäckte till exempel häromdagen att man kan få ett tv-program som redan har börjat att börja om! Wow! Och eftersom det man ser liksom redan har sänts så kan man spola förbi reklamen! Utan att ens behöva spela in någonting! Ja, ni märker. Det är ju verkligen inte nödvändigt. Men det är bekvämt. Och jag kan ju ändå inte stoppa den tekniska utvecklingen, och vill naturligtvis inte det heller. Det är ju trots allt valfritt, allting. Så jag väljer att börja om i tv-programmen och spola förbi reklamen så länge jag bor här hemma hos min mamma nu i sommar, för att se om jag ens kommer ha tillgång till tv när jag flyttar sen. För kanske ogillar jag reklam mer än teknik, när jag tänker efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar