måndag 16 juli 2012

Fröken Smilla i nytt perspektiv

Med tanke på att jag varit så inne på, och i, Fröken Smillas känsla för snö den senaste tiden blev jag väldigt glad över att se att Dagens nyheters kulturjournalist Jens Liljestrand skrev om den i lördagens kulturdel. Och eftersom jag är mycket medveten om att detta är en bok som kom ut 1992 blev jag även förvånad över att någon tar upp den som aktuell nu. När jag sedan läste att det handlade om Smilla ur ett genusperspektiv blev jag genast väldigt glad eftersom jag själv tänkt mycket på det när jag läst boken.
DN har tydligen en sommarserie om 'hen' i litteraturen och det här var alltså Liljestrands bidrag. Lite som att han läst mina tankar. Men oavsett om man har läst Fröken Smillas känsla för snö eller inte så är det intressant läsning. Kanske till och med nyttig. Jag rekommenderar! Följ bara länken!

Fröken Smillas känsla är stark och androgyn



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar