tisdag 28 augusti 2012

Böcker.

Flyttar till Göteborg om två dagar.
Jag ska bo i en möblerad lägenhet som jag bara har tillgång till december ut så det är liksom ingen idé att ta med sig särskilt mycket saker. I stort sett är allt jag verkligen behöver mina kläder, men man vill ju gärna ta med sig några personliga tillhörigheter för att känna att det verkligen är man själv som bor där. Till exempel tar jag gärna med mig några böcker. Det blir ju gärna böcker jag redan har läst och vet att jag tycker om eftersom det bara är dem jag kan vara säker på representerar mig och får mig att känna mig som hemma, böcker jag inte har läst är ju mest en chansning. Så eftersom böckerna inte är något livsnödvändigt att ta med sig gav jag mig själv en kvot på tio stycken. Tio böcker är en mycket liten procent av alla böcker jag äger. Böcker är en väldigt stor del av mitt liv och min identitet. Inte nödvändigtvis att läsa dem, i alla fall inte endast. Jag vill mest bara ha dem omkring mig. Jag trivs aldrig bättre än när jag blir tvungen att stapla böcker i högar på skrivbordet eller nattduksbordet för att de ska få plats överhuvudtaget.
Så det smärtar verkligen att jag inte kan ta med precis varenda en av mina böcker. Inte för att jag tror att jag skulle läsa dem, inte för att det på något sätt vore praktiskt eller nödvändigt. Men de är lite grann en del av mig. Och jag längtar och ser fram emot den dagen jag ska flytta någonstans och bli kvar där en längre tid så att mina böcker kan få följa med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar